För 45 år sedan

...bodde min mormor i detta hus, en röd liten stuga med vita knutar i lilla Åshammar.
Det kom aldrig ut till försäljning efter att hon flyttat därifrån, mormor var 90 år när hon flyttade till ålderdomshemmet som det hette då å sedan dess har det stått tomt.
I går efter jobbet åkte jag dit till den lilla byn, jag minns affären intill som är nedlagd sen länge, Nelly Norbäcks lanthandel. Dit följde jag min mormor när hon skulle handla å de små fina inslagna paketen med en kött å korvbit som skulle bli middag till mig å mamma. Å maten den tillagades på järnspisen å alla goda sockerkakor hon gjorde å med handvisp så klart. Jag minns när hon tidiga morgnar gjorde eld i den så det skulle vara varmt när vi klev upp den hade ett gnisslande ljud när luckan öppnades.
Det var oftast jag å mamma som besökte henne å vi sov alltid över, nybäddat varje gång med flanell sängkläder. 
Min mormor var sömmerska å jag tror hon hade det gott ställt för så här efteråt minns jag att hon umgicks med de fina damerna i byn...Astrid som ägde väveriet, Nelly som ägde lanthandeln å hon hade lägenhet i Spanien...tänk så jag minns.
 
Allt är idag historia å inget finns kvar, jag körde upp jämsides med en promenerande äldre man igår å jag berättade om mitt besök i byn. Nån riktig historia om min mormors hus hade han inte han visste bara att det stått tomt i en massa väldans år.
Medan vi stod där kom tåget å körde igenom byn precis som på mormors tid...å så jag minns...ljudet från järnvägen om kvällarna när det var tyst i stugan å vi skulle sova. 
Den äldre mannen uppskattade min vänlighet å hade nog kunnat samtalat med mig i oändlighet tills vi blev avbruten av min mobil som ringde å jag var tvungen å köra vidare. Han funderar nog än över vårt möte...för de gör i alla fall jag...
 
Så här ser det ut idag...Gardinen efter min mormor hänger fortfarande kvar å ett litet näverhjärta som min mamma å pappa lämnade kvar...
...huset från en annan vinkel, fönstret till höger var min mormors sovrum å det till vänster där sov vi...
Vilka underbara minnen jag har från min mormors tid å hon var bäst i hela världen, älskade mormor❤